Noordelijker dan in 2010! - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Noordelijker dan in 2010! - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Noordelijker dan in 2010!

Door: Bea og Hans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

08 Juni 2012 | Noorwegen, Balestrand

Woensdag 9 juni hadden we een actieve rustdag gepland. Ja en dat is het geworden ik voel nog het zadel....Voordat we vertrokken even wat huishoudelijke taken volbracht. Ja jullie denken vast dat ik vakantie heb maar de "was" gaat door.....stinkende sokken en de rest :-) Onze volgende camper wordt er één met afwas-was-en droogmachine zouden die bestaan. Maar om één uur na wat koffie gingen we op weg naar Gvarv ongeveer 8 km. afijn toen zag Hans een mooi 'echt' fietspad (die zijn er niet veel) naar Notodden was maar 20 km dus wat kon ons gebeuren. Vals plat en hoger dat kon ons gebeuren en ja natuurlijk hebben we ondersteuning op onze fiets maar die wilde we niet gebruiken want wij zijn sportief en daarom deze fietsen met achter aandrijving want dan fiets het ook nog heerlijk. Doch deze twee oudjes zijn toch de ondersteuning licht gaan gebruiken was nog steeds pittig maar 112 hoefde niet gebeld te worden!
Mijn Trek fiets heeft een 'oplaad' stand bij bergafwaarts da's mooi want mijn accu redde het en van Hans werd steeds nijpender :-( In Notodden fiets je binnen over de startbaan van een vliegveldje.....nee hoor zo hard gingen we niet.....de bank bezocht en toen een terrasje. Je raad het niet het is hier net de jaren zeventig jonge mannen rijden door de stad heen met hun raampje van de auto's open met giga harde muziek en wel twintig keer voorbij maar ja ze hadden kennelijk niets anders te doen en de benzine kost zowat niets ahum.
De barre tocht terug was vooral voor Hans zwaar maar hij doet het goed hoor die jonge man van 64 jaar je zag zijn buik platter worden en de gedachten aan zijn Grolsch biertje in de koelkast deed wonderen!
Lang buiten gezeten die avond het was prachtig weer. Spullen weer reisklaar gemaakt, brood gebakken en heerlijk geslapen in de stilte.
De volgende morgen om elf uur reden we weg richting Hovet naar de Birkelund camping dan maar ipv de "wildernis" in. Deze camping waren wij ook in 2010 en we kwamen er via een andere prachtige weg toch weer uit. Om vier uur zijn we daar geland heerlijk nog in het zonnetje gezeten en toen ineens de eerste regenbui dus binnen gekookt voor het eerst. Was overigens weer snel over de regen de Noren doen niet anders dan sproeien ivm de droogte? Ja vraag teken want ieder weerbericht geeft wolken en druppels wij begrijpen het al niet meer of het zonnetje reist met ons mee? Vandaag vrijdag 8 juni zijn we om half twaalf na de koffie gaan rijden richting Balestrand en via een prachtige weg met stukken eeuwige sneeuw. (zie foto) Na twee keer overvaren (ja wij zingen wat af: Schipper mag ik overvaren) tig tunnels arriveerden wij om vier uur op een mooie camping in Balestrand geen vrije plekken onderweg want het was een héél smalle weg langs een schitterende Fjorden dan de camping maar op de volgende keer doen we wel weer zuinig!
Nog even gewandeld naar het dorpje mooi kerkje bezocht op een rots. Heel romantisch heeft een Noorse meneer eind negentiende eeuw als bewijs van eeuwige liefde laten bouwen voor zijn overleden Engelse vrouw die kort na hun huwelijk overleed. Snif snif mooi gebaar dat doen niet veel mannen. O ja er was een spreekwoord meer mannen dan kerken zei mijn moeder altijd nu begrijp ik het :-) Morgen gaan we misschien hier omhoog een wandeltocht maken of we rijden door naar Ålesund. Jullie lezen het wel weer veel liefs uit een bijzonder zonnig, mooi Noorwegen met weer een prachtig uitzicht vanuit de camper. Het is nu kwart voor twaalf en gewoon licht het blijft wonderlijk.

• 08 Juni 2012 - 22:02

Bea:

ik reageer even zelf want zag een foute datum paseren moet woensdag 6 juni zijn en nog verbaasder zijn wij als we kijken naar her weer in Balestrand zoals aangegeven....wat nou wolken en regen?
    wij hebben een camper vol zon

• 09 Juni 2012 - 07:34

Ronald:

Woensdag 9 juni hadden we een actieve rustdag gepland

lopen de dagen en datums daar ook anders?????

• 09 Juni 2012 - 10:10

Sheila:

Wat en pracht verhaal Bea, ik voel dat ik daar ben, je kan mooi schrijven.
    Zo, daar ook je eigen brood bakken, zie het al voor mij en ruikt lekker - hoop dat die besten niet op af komen. Jullie hebben heerlijk na je zin, mooi dat is die bedoeling van vakantie. Hier in Amstelveen, koud, wet en storm maar mijn vlaggen blijfven wapperen. Natuurlijk van die groot westrijd - vrienden komen hier kijken zo lekker orange soup, en broodjes lekker gevoeld en natuurlijk die nodig alchol drank wijn, beer maar geen orange bitter... tot volgende keer....... groetjes van ons met dikke socken aan en open fire in Juni.......te gek.xx

• 09 Juni 2012 - 11:48

Kim:

Hallo vakantie gangers ik heb de fotos gezien.
    En ook je smens gekregen hoe is het weer daar nu hier in nederland is het regen en wind.
    Hebben jullie veel mooie dingen gezien en ook veel gaan wandelen.
    Nu de groetjes tot ziens maar weer papa en bea. Het gaat jullie goed he. Liefs xx van kim.

• 09 Juni 2012 - 18:26

Marijke:

Dat ziet er goed daar, en zeker romantische foto's.
    In Limmen heeft het vannacht erg hard gewaaid, Piet moest de stokken vannacht nog een keer op spanning zetten. We hebben niet altijd internet, maar nu lukt het weer eventjes.
    Nederland net verloren van Denemarken, dus de stemming is wat minder hier.
    We nemen er wel een borrel op.
    Nog een fijne mooie reis.

Piet en Marijke

• 09 Juni 2012 - 19:36

Renny Van Delden:

Geweldig, je schrijft namelijk zo dat je bij het lezen zèlf ook op vakantie bent. Ik ken de omgeving helemaal niet, maar je legt het zo duidelijk uit. Echt genieten! Leuk hoor, dat hebben we hier wel nodig. Een behoorlijk sombere dag, de cv staat op laag (net de was droog) en Nederland verliest ook nog eens van Denemarken. 'n Slechte start, maar dat belooft toch alle goeds voor de toekomst. De volgende keer moeten we er gewoon weer staan en winnen (nb van Duitsland)! Dat deed jij ook altijd: doorzetten! Ik ontmoette op de 65e verjaardag van Anke v/d Vliet Margreeth Kok en Alida Smekes, beiden toch ouder geworden. Niet zoals jij, lekker sportief op de fiets, dapper hoor! Ga beiden gewoon door zonder ongelukken, wij redden ons hier wel even. Doei, Renny

• 12 Juni 2012 - 07:38

Lonneke: