Beter ten halve gekeerd dan ten hele ..... - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Beter ten halve gekeerd dan ten hele ..... - Reisverslag uit Røros, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Beter ten halve gekeerd dan ten hele .....

Door: Bea og Hans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

18 Juni 2012 | Noorwegen, Røros

Ik begin maar waar ik gestopt ben op 14 juni bij Camping Smeegarden net buiten Oppdal.
Er was die avond een flinke wind wat ons naar binnen joeg jammer verder was het helder weer. De campinghouder om wandelroutes naar boven gevraagd. Geprobeerd vroeg naar bed te gaan maar dat gebeurt gewoon geen avond wat steeds weer vergis je je omdat het gewoon niet donker wordt!
15 juni 2012 Oppdal wij gaan er op uit ja om 12.15 uur gaan we warm gekleed op advies van de camping houder naar boven. Lopend vanaf de camping dus nog een stukje extra. Pfff een klim maar prachtige vergezichten als je weer eens even stopte en ja dat deden we regelmatig:-)
Boven liepen we voor een deel in de sneeuw zoals ons was voorspeld. Overigens hadden we tijdens onze wandeling wel onze truien uitgedaan dat was toch te warm hoor tijdens het klimmen naar 1050 meter. Toen ineens boven een grote steen uit, geweien wij stokstijf stil daar kwam een kleine kudde rendieren te voorschijn. Hans fluisterend tegen mij" filmen " o ja ik stond met open mond te kijken bijna leek het erop dat ze rechtsomkeert zouden rennen maar gelukkig bleven ze staan. Ik filmen :-) ja daar komt het... de zon scheen in mijn schermpje en ik kon niets zien en ik heb dus enkel lucht gefilmd :-( gelukkig hebben we de foto 's! Terug was zeker zo pittig van dat dalen gaan je dijbenen branden en je knieën gaan pijn doen. Hans heeft stukken achteruitgelopen haha geen gezicht. We kwamen erg moe met pijn overal terug op de camping om half zes. Maar zo blij met onze belevenis van de rendieren zo dicht bij.
16 Juni vertrokken we naar Trondheim we vonden bij Klæbu een kleine camping het was daar erg stil heerlijk. Mooie avond met schitterend weer. We zouden zondag 17 juni in de buurt gaan lopen en maandag 18 juni Trondheim in! Zondagmorgen 17 juni kwam Hans met de surprise opmerking kom we rijden tot aan de Poolcirkel . Het is maar 600 km rijden dat doen we zo. Dus boeltje vast niet wandelen de camper in en rijden richting poolcirkel . De natuur werd anders best mooi groen en heuvelachtig maar niet voor ons echt Noorwegen dat zou best weer komen.... hoopte we.... ik moest wel even omschakelen. Nog een mooie route binnendoor gepakt en aan het eind, we waren 175 km van Trondheim af vonden we het beide welletjes dit was het niet,rijden rijden rijden rijden om bij de poolcirkel te komen en dan daarna weer de zelfde weg terug nee foute keuze dat doen we de volgende keer naar Noorwegen anders dan eerst door Zweden naar boven en via Norway terug. Wij dus weer linksaf terug naar Trondheim daar kwamen we om acht uur aan na lang zoeken in de stad en haven naar een Mobil plek. Daar konden we voetbal kijken! O wat werden we daar verdrietig van :-( onze buren (Belgen ) waren voor Portugal want één van hun medereizigers was een Portugees! Aan de andere kant kwamen jonge mensen met een camper aan in de rust en hij (Richard) wilde graag nog even tweede helft kijken. Zijn vrouw Sabine kwam ook nog even toen hun dochtertje van anderhalf sliep. Was gezellig tot 1 uur! Ja dan denk je het is nog vroeg want het is licht! Partytime! Flesje wijn...
En ja toen toch 18 juni maandag Trondheim in. Een stad en ook eigenlijk een dorp . Je hebt het oude deel met oude houten pakhuizen en arbeidershuisjes en kleine winkeltjes in mooie kleuren geel, rood, blauw en verwaarloosd bruin. Dan wandel je over de Gammele (oude) brug zo het city gebied binnen. Eerst naar de prachtige Nidaros Kathedraal er was om 13.00 uur een orgel concert. Ik heb genoten en Hans heeft stilletjes rond gelopen het is een indrukwekkende Kathedraal van meer dan 1000 jaar oud en tevens een bedevaart plaats voor een route van 5000 km. Misschien dat we ooit beginnen maar we zullen hem nooit afmaken weet ik zeker! Toen de shopping center in dat hebben ze schitterend gedaan. Aan de voorkant oude panden dan loop je ergens een ingang in en dan is er achter die panden een volledige winkelmoll met zoveel butikken! Nee hoor we hebben niets gekocht wat is het hier belachelijk duur we wachten wel totdat we weer terug zijn. Om half vier waren we terug bij de camper en wilde we allebei wel weer de natuur in richting Røros waar we uiteindelijk, na een echte file om Trondheim, onze eerste in de afgelopen weken, om 19.30 uur aankwamen!
Het regent nu stevig door eigenlijk onze eerste serieuze regenbui vanaf het moment dat we Trondheim achter ons lieten en eigenlijk de eerste doorgaande regen van onze vakantie.
Wel lekker slapen straks met dat getikt op het dak. Weltrusten!

  • 18 Juni 2012 - 20:49

    Marijke:

    jeetje, maar goed dat jullie alles opschrijven en veel foto's maken.
    Ik denk dat dit een vakantie is om nooit meer te vergeten.
    We kijken elke dag eventjes of jullie al weer nieuws hebben.
    Hoe is het met het dommetje, is hij al op heb je hem al uitgewrongen?

    xxxxx

  • 18 Juni 2012 - 21:16

    Yvonne Gorter:

    Super ik lees dit vol spanning en leef me er helemaal in mee, wat is dat genieten en mooi , zo,n reis maak je niet ieder jaar , geweldig genieten jullie er nog mar lekker van en de vakantie kan niet meer stuk zoveel avontuur en natuur, liefs Yvonne

  • 18 Juni 2012 - 21:46

    Marianne Van Dijk:

    Maar nu weten jullie niet hoe die poolcirkel eruit ziet......
    Het zien van zo'n kudde rendieren zo dichtbij lijkt mij trouwens veel gaver!
    Slaapse, wij wachten met spanning weer op de volgende aflevering.

  • 19 Juni 2012 - 06:06

    Ada:

    Nou, die poolcirkel was toch te ver weg. Ik geloof dat ik het er ook niet voor over zou hebben om even 1200 km te rijden (heen en terug) om die te zien. Het is juist zo heerlijk om afwisselend bezig te zijn, dan weer rijden, wandelen, fietsen, mooie dingen bekijken, winkelen etc. Wat dat betreft komen jullie wel aan je trekken hoor. Jammer van de film, dat is het nadeel van zo'n schermpje als de zon schijnt. Hoop dat de regen weer gauw op houdt en jullie weer lekker naar buiten kunnen. Noorwegen is het zeker wel voortaan voor jullie als ik het zo lees, stukje dichterbij dan Canada.
    Veel plezier verder en tot jullie volgende bericht.
    Liefs van Ada en Eiso

  • 19 Juni 2012 - 10:44

    Sheila:

    Hi - oh wat een mooi verhaal weer en photo's heb nooit getween dat reindeer wit zijn Father Christmas heeft altijd bruin reindeer...!!!!!!!!

    Is dit wel vakantie ? al die lopen, klimmen, fietsen - ik denk dat Hans is zijn buik heelmaal kwijt is....ha ha - maar verget niet te oefen voor dans dan...........
    Alles verder hier ok, Jan is beetje bij gekomen van die voetbal. maar vanavond England. Ik werk vanavond laaste keer dan dicht voor die zomer. Zomer dat woord kan nog niet in Holland... maar 21 juni langste dag zo bij ons dan is ook licht tot denk ik 2300, maar korte nacht.........
    Tot volgende verhaal - liefs Sheila

  • 19 Juni 2012 - 15:37

    Gré Van Der Meulen:

    Ja, Bea en Hans, ik geniet ook van jullie reisverslag, want Frank stuurt het door naar mij.Prachtig vind ik het, want Piet enik hebben in 1989 een rondreis door Noorwegen gemaakt en zijn ook tot Trondheim geweest.Al lezend komen al die mooie herinneringen weer bij mij boven.Ik hoop dat jullie[en dat weetik haast zeker]net zo genieten als wij toendertijd!! Heel veel plezier op jullie verdere reis en hou ons a.u.b. op de hoogte.Lieve groeten van Gré v.d. Meulen

  • 21 Juni 2012 - 17:08

    Riet Kortenbosch:

    Hallo Bea en Hans,
    Weer Noorwegen, mooi hoor die ontmoeting met de rendieren. Echt Schitterend.
    Moet aan onze vakantie van vorig jaar denken als ik de foto's zie en je verslag lees.
    Trontheim is wel noordelijk hoor!!!

    Veel plezier nog de komende dagen.

    Wout en Riet Kraak

  • 22 Juni 2012 - 20:20

    Ruud En Irene :

    geweldig jullie reis geniet er nog van ,voor straks een goede thuis komst liefs ruud en irene

  • 25 Juni 2012 - 21:18

    Lenie Rondema:

    Wat een mooie trip maken jullie zeg!!
    En wat een prachtige natuur daar. Ik heb alles op de kaart gevolgd! Sportief stel zijn jullie . Dat wordt bij thuiskomst eerst uitrusten denk ik zo.
    Ik zou allang heimwee gehad hebben.
    Genieten nog maar het laatste stukje.
    groetjes.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Bea og Hans

Actief sinds 24 Mei 2010
Verslag gelezen: 466
Totaal aantal bezoekers 46831

Voorgaande reizen:

02 Juni 2017 - 28 Juni 2017

Rondreis Noorwegen 2017

02 Juni 2012 - 29 Juni 2012

Rondreis Noorwegen 2012

29 Mei 2010 - 25 Juni 2010

Rondreis Noorwegen

Landen bezocht: