Bericht uit het hoge Noorden - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Bericht uit het hoge Noorden - Reisverslag uit Flåm, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Bericht uit het hoge Noorden

Door: beaenhans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

06 Juni 2010 | Noorwegen, Flåm

Zondag 6 juni 2010.

Zaterdag zijn we na precies 100 kilometer rijden in Flåm aangekomen het was een bijzondere reis door een gletsjergebied waar nog veel sneeuw en ijs lag. Niet op de wegen hoor! Het was verbazingwekkend van een groen deel zo een kaal met sneeuw bedekte berg gedeelte in te rijden. En jawel uiteindelijk zijn we 18 tunnels doorgegaan variërend van 9,8 km tot 300 á 400 meter. Wat een tunnels en hartstikke donker. Uiteindelijk kwam er een schitterend uitkijkpunt na een haarspeldbocht. (Ik wilde net op de grond gaan zitten brrrr) Daar gestopt bakkie koffie gedronken en een bijzonder gesprek gehad met een jongen uit Cambodja die hier op vakantie was. Om één uur waren we op de camping in Flåm een schitterende terrassencamping. Wij staan op de één na hoogste terras en kijken regelrecht naar de Flåmbana (Treinstation) en haven. Nog even het toeristische centrum ingelopen en tickets gekocht voor zondag om een trip te maken met boot, bus en trein. Toen nog even een fietstochtje (voor Lia..mijn gewone fiets niet hulpje in de rug) voor de conditie die we moeten opbouwen om volgende week de Prekestoele te beklimmen en natuurlijk om het luie zweet eruit te halen en wat denken jullie van onze lijn………..Op een terrasje een biertje en een ijsthee gedronken 20 euro verder ja jullie lezen het goed de prijzen zijn hier krankzinnig hoog.
Vroeg naar bed want we moesten voor de zondag en ook nog in de vakantie vroeg op om de boot op tijd te
halen. Wat is het toch raar dat het niet donker wordt alleen twee uurtjes schemer en dus was ik om drie uur wakker en dacht dat we op moesten……..nou nog maar even door we moesten om negen uur inschepen en het is een kwartiertje lopen naar de haven.
We waren dik op tijd en er stond een rij met Japanners te wachten jeetje waar halen ze die lui hier allemaal vandaan hele blikken worden er leeg getrokken. Op tijd vertrokken we naar Goudvanger met de boot door het Fjord Aurland-Flåm-Laerdal wat een paradijs van bergen, bomen, water, watervallen er zijn voor zoveel moois nog geen woorden gevonden denk ik want ik kan het niet beschrijven maar iemand anders zal dat zeker kunnen!
In Goudvanger moesten we een kwartiertje wachten toen vertrok onze bus naar Voss wat een bijzondere bustocht………..een haarspeldbochten…….of het nooit ophield wat een kanjer van een chauffeur en iedere keer nog even stoppen voor de mensen die foto’s wilde maken. Wat een vergezichten het hield niet op.
In Voss uitgestapt bij het treinstation en we hadden anderhalf uur de tijd om Voss te verkennen. Op zich prachtig maar het was zondag en dus niets open. Lekker goedkoop zei Hans kunnen we geen geld uitgeven……..en toen was er een terrasje…….één bier en één koffie 20 euro…….geen geld uitgeven? We hebben ons dan ook later maar begaan aan een softijsje zittend aan het meer in Voss waar ze aan paragliding deden.

De trein in naar het Myrdall, een prachtige trein reis weer met mooie plaatjes met drie passegiers en drie bemanningsleden ook hier kan het toch niet uit het openbaar vervoer. Het was een prachtige trein langs een indrukwekkende route. Uit Myrdall vertrekt de beroemde trein (route Flåm-Myrdall- Flåm) bezocht door duizenden toeristen per jaar. Die doen dan een heen en weertje of lopen helemaal of gedeeltelijk terug. Wij kwamen dus van de andere kant en konden alleen de terugreis mee maken. Nu die was mooi maar minder mooi dan de treinreis Voss -Myrdall. Zo zie je maar wat wordt beroemd/berucht.
Om kwart over vijf waren we na een lange dag weer op de camping en hebben gezellig geborreld met de buren uit Hoogeveen.
Morgen gaan we verder we weten nog niet goed of we regelrecht naar Bergen gaan of toch zoals de planning naar Voss, daar zijn we immers vandaag al anderhalf uur geweest en het was wel leuk maar……we kijken morgen wel en jullie horen weer van ons waar wij beland zijn.

PS
Nog even geen fotoos want dr WiFi is slecht.

• 07 Juni 2010 - 08:18

Martin En Ellie:

Je mag wel een zak met euro,s in je camper hebben als je van een biertje houd is geen land voor mij, je kan ook nog een bank beroven, geintje ,
    groetjes veel plezier

• 07 Juni 2010 - 08:43

Lia:

jeetje zeg we herkennen jullie straks niet meer zo zijn jullie afgeslankt naar al die fietstochten, en er zijn geloof ik ook alleen maar lekkere kerels daar wat doe ik dan hier in kudelstaart zeg xxx

• 07 Juni 2010 - 08:44

Tassie:

Wat te gek allemaal zeg!!! Jullie wilen straks niet meer naar huis! Zelfs mam met haar "thuis missen" wil straks daar nog blijven! :-)
    Veel plezier nog!! XXXXX

• 07 Juni 2010 - 09:32

Oeda:

Denk dat jullie deze reis nooit meer vergeten,
    maar ook wel vermoeid thuis komen,heel veel plezier nog .
    Groetjes

• 07 Juni 2010 - 20:04

Mieke:

Hoi vakantiegangers, wat een geweldige verhalen en foto's en wat een mooie reis. Ik wil ook weer met de camper op reis!! Lekker genieten hoor, ook al is het soms een beetje duur.
    Veel plezier nog. Liefs van Mieke

• 07 Juni 2010 - 20:12

Erik:

Groetjes uit Lochem,

Was hier gisteren 28 graden! En een pilsje kost
    ......€ 1.25.
    Groetjes en heel veel plezier! fam te Velthuis

• 09 Juni 2010 - 09:14

Kim:

Wat leuk dat jullie een groot verhaal schrijft.
    En ja ik ben weer treug van epe ik had ook mooi weer en leuk gehad.
    En kleding gekocht en we zijn naar het loo geweest.
    lekker weekje gehad en morgen werken.
    nu papa en bea geniet er nog maar van. Liefs xxxvan kim.