Eindelijk weer bericht! - Reisverslag uit Manger, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Eindelijk weer bericht! - Reisverslag uit Manger, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Eindelijk weer bericht!

Door: beaenhans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

10 Juni 2010 | Noorwegen, Manger

Onze ervaring van maandag 7 en dinsdag 8 juni 2010

Maandagmorgen om 8 uur opgestaan ontbeten spullen opgeborgen camper geleegd en gevuld om 10.15 op weg vanuit Flåm naar Bergen. We reden de E16 naar Voss die hadden we zondag ook met de bustour gedaan maar het was weer prachtig. In Voss toch maar weer gestopt zondag waren alle winkels dicht en nu was het gezelliger de winkels enz waren open. Boodschapjes gedaan geld getapt (Ja hij doet het nog steeds!) en rond gewandeld. In Voss nog even getankt en toen op weg naar Bergen. In totaal van Flåm naar Bergen zijn we door 32 tunnels gereden. De langste was 11,3 km de kortste was ± 350 mtr. Wat een werkverschaffing zoveel tunnels. En in Voss hebben we de eerste hoofddoeken gezien Wilders zou het hier slecht hebben…! In Bergen was de camperplaats niet wat wij in gedachten hadden de tomtom bracht ons op een zeer smalle weg naar boven de bergen in met allemaal wel prachtige woningen maar geen camperplaats. Hans heeft zich kranig gedragen haarspeld bochten en hele kleine straatjes dwars door Bergen en door de bergen van Bergen en dan ook nog moeten draaien. Uiteindelijk na wat rondrijden zijn we richting camping Bratland gereden. Een echte stads camping “buiten”Bergen langs de 580 dus giga verkeer langs ons heen. Maar sanitair en douche waren prima. We waren om circa half vier op de camping en hebben de rest van de dag lui doorgebracht. Zover dat kon met de herrie maar we wilde de volgende dag Bergen bezoeken dus we moesten wat. De volgende morgen dinsdag op weg naar een camperplaats in Bergen die er echt wel moest zijn want die hadden we gekregen van onze buurman op de camping in Flåm. Ja je krijgt wat informatie van mede camper gebruikers sommige bruikbaar andere waardeloos maar blijven glimlachen. Vroeg op en om 9.15 op weg naar Bergen. Wat denk je weer die berg op naar weer een verkeerde camperplaats uiteindelijk de coördinaten van de camperplaats ingegeven en toen bracht tomtom ons bij een plek aan het water onder aan een brug midden in het industriegebied van Bergen maar……. over de brug liep je zo het centrum in!!! Prima op zich maar zo’n camperplek is het toch niet echt geef ons maar een camping maar op zich is dit de oplossing om steden te bezoeken.
Om 11 uur liepen we de stad in wandelschoenen aan we gingen wel even de stad innemen en veroveren. Het is een prachtige stad een echte universiteitsstad met veel studenten in het park want het was schitterend weer. Wat nou in Bergen regent het altijd. Een leuke vismarkt een belevenis op zich met vissen in grote waterbakken en heerlijke gereedstaande bordjes met vis. Er aan grenzend ligt ‘Byggen’ het echte oude Bergen. Met houten huisjes op en in elkaar en boven op elkaar het is het plekje waar ook de terrasjes zijn en de haven is dus één en al gezelligheid de winkeltjes achter deze pandjes zijn bijna allemaal galerietjes met onbetaalbare spullen. Verder is Bergen redelijk nieuw allemaal omdat de stad twee maal totaal is afgebrand. Bryggen is het enige oude deel wat er nog is. Verder veel winkels groot winkel bedrijven hele mooie maar ja ik was met Hans dus weinig winkelen ……en het is echt duur…...dus heerlijk in het zonnetje terrasje gepakt, vis gegeten op de vismarkt en genoten van deze mooie sfeervolle stad. We zijn ook met een toeristentreintje omhoog gegaan. Mooi overzicht over de stad en nu kon Hans het ook goed bekijken want……inderdaad jullie raden het misschien al het was het weggetje waar we al een keer op geweest waren! Wat ons opviel was dat er veel daklozen liepen in Bergen dat had ik niet verwacht waarom weet ik niet ik word er altijd een beetje triest van en wij maar geld uitgeven. Ja kinders er blijft straks weinig te erven als we op deze voet doorgaan maar dat vinden jullie vast niet erg. O ja, Ruben kun je het geld opsturen wat je met je pet hebt opgehaald? Om 17.00 uur op huis/camper aan gegaan en om 17.45 nog in het zonnetje buiten zitten tussen de campers! Maar aan het water/haven.. Doordat we laat op de vismarkt zo’n heerlijk hapje hadden gegeten hoefde we niet meer te koken dus een klein hapje en klaar. Ja Ada toen eindelijk ons eerste potje Yahtzee gespeeld. Hans heeft natuurlijk weer gewonnen.
212 km gereden over twee dagen. Dinsdag plus minus 20 km.

Woensdag 9 juni 2010
Door de herrie in de haven om zes uur wakker om 7.45 uur opgestaan en voor het eerst gedoucht in de camper we hadden allebei niet zo’n vertrouwen in de douches van de camperplaats. Ontbeten en op weg naar Cathrine van Oceanteam ASA Bergen, een collega van Natasja, en de plek waar Natasja zo af en toe naar toe moet om te werken. Het was even zoeken en de stuurmanskunsten van Hans werden wel weer op de proef gesteld en lag een beetje in heuvelachtig gebied aan de rand van Bergen en natuurlijk wegwerkzaamheden maar het topchauffeurtje bracht ons langs alles heen geweldig petje af (kan ik doen trouwens want heb een leuke Noorse pet gekocht). Wat een mooie plek waar the office is en hartelijke collega van Natas heerlijk buiten koffie gedronken en de tip gekregen om de schiereilanden boven Bergen aan de Herdlafjorden/zee te bezoeken. We hebben onze route omgegooid want ja we hebben vakantie en alles kan….op naar het Noorden….wat een verrassing wat een ander gebied wat een blauw water en eilanden met prachtige begroeien en vogels midden in de eilanden zijn net kleine bergjes in het water niet zoals bij ons in Nederland nee ze steken echt boven water uit verbazingwekkend mooi. Eindelijk zagen we een bordje met een camping………enfin kilometers verder van de weg af midden in niemandsland een camping. Een camping met vaste plaatsen en twee plekken voor passanten die hier bijna niet komen. De camping is leeg want het is woensdag en iedereen is net als de meeste van jullie aan het werk we staan hier dus als “God” in Noorwegen een prachtig paradijselijk uitzicht en met z’n tweeën op zo’n stukje aarde is iets wat we niet snel zullen vergeten we zijn Catherine echt heel dankbaar voor de tip.
We hebben vanaf 14.15 tot 22.00 uur buiten in het zonnetje gezeten en om 23.04 ging de zon onder. Het is nu bijna middennacht en het is lichtschemerig buiten en stil!!!!!!!!!!!! Zo stil alleen de vogels die nu langzaam hun nestje op gaan zoeken. Er zijn hier zeearenden en vele andere vogels en dan deze twee grijze vogels die morgen op weg gaan naar Eidjford een havenplaatsje waar zeeschepen binnen komen we zullen hier met moeite weggaan maar we willen nog meer. En ja nog steeds geen foto’s want WiFi is nog géén gemeengoed hier.
Groetjes van deze “zwervers”

• 10 Juni 2010 - 06:35

Jeroen En Frank:

Hans, wij willen je ontzettend bedanken voor de kaarten die je voor ons gemaakt hebt.
    En dat binnen zo'n kort tijdsbestek, zo vlak voor je vakantie !

De opzet ziet er werkelijk schitterend uit, en wij zijn héél blij met het eindresultaat !

Wij wensen jou en Bea nog héél veel reispleizer in Scandinavië ! Leuk om jullie reisverslagen te lezen. (wij vertrekken nu morgen voor drie weken vakantie, en kijken er erg naar uit)

Nogmaals heel veel dank voor het drukken van de kaarten!
    Jeroen Booij en Frank van der Meulen (en ook de groetjes van mijn moeder Gré).

• 10 Juni 2010 - 06:49

zonder mate

liefs

• 10 Juni 2010 - 09:36

Martin En Ellie:

Hallo als je een boek maakt van deze reisverslagen loop je binnen blijft er later nog wat over voor de familie goeie reis verder groetjes

• 10 Juni 2010 - 10:06

Truus&Takis:

Hoi Hans en Bea
    Het is geen rust vakantie hé!Wel een een hele ervaring leuk hoor al die verhalen. Schrijf er een boek van en je kunt nog een keer op vakantie.hier gaat alles zijn gangetje je mist hier niets,het weer is hier somber.
    Tot het volgende bericht geniet ze en veel plezier groetjes X X X

• 10 Juni 2010 - 11:25

Oeda:

Met plezier weer jullie reisverslag gelezen,en mocht je een boek van je reisverslagen maken ,deel ik ook graag mee ,hoor ook bij de family ,
    Genieten jullie er nog maar van xxx

• 10 Juni 2010 - 15:01

Greet:

even alles gelezen en bekeken. Geweldig.
    Lijkt me wel wat hoor de stilte.
    Hier alles zijn gangetje.
    Nederland heeft gekozen.
    Nu op weg naar het wk.
    Pouletje op t werk met Hilde ingevuld. We hebben er flink op los gegokt. 100 euro in de pot haha dat missen jullie anders hadden jullie nog iets lekkers bij de koffie kunnen nemen.
    A4daagse is NAT NAT en nog eens. Wel gezellie.
    Een hele dikke knuffel weer van ons 3. Id er zit alweer een week op.
    ps de vis is gevangen.
    niet door mij!!!!!

• 10 Juni 2010 - 17:13

Kim:

Hallo luitjes alles goed daar en hoe is het om te
    slapen in de camper.
    Maar jullie hebben wel
    goed weer.
    Hebben jullie ook heel veel gelopen.En ik ben blij dat het goed gaat met jullie.

Heel veel liefs xxx van kim.

• 10 Juni 2010 - 18:14

Wout En Riet:

Hans en Bea het is echt een vakantie waarin je veel ziet en rijdt en bekijkt. Ook heel mooi zo'n land. Wij gaan dit weekend ook op vakantie; een hoef niet zo veel/we zien wel/ vakantie in zuid-Frankrijk.
    Ik geniet van jullie reisverslagen en blijf jullie volgen ook de komende weken.
    Groet Wout en Riet

• 11 Juni 2010 - 08:34

Joyce Jacobsz:

Hallo Bea en Hans,

Wat een goed idee om jullie vakantie op reisverslag te zetten. Ik ben jaloers!!! Geweldig zo met de camper en wat een prachtige beelden!
    Jullie hebben groot gelijk. Veel plezier en geniet!!!

liefs en groetjes
    Joyce

• 11 Juni 2010 - 13:31

Tas:

Cathrine vond het leuk dat jullie er waren!! :-)
    Nu nog een keer in Amsterdam komen kijken! :-)
    Veel plezier nog!!
    Dikke KUS