Ja hoor daar zijn we weer! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Ja hoor daar zijn we weer! - Reisverslag uit Oslo, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Ja hoor daar zijn we weer!

Door: beaenhans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

11 Juni 2010 | Noorwegen, Oslo

Donderdag 10 en vrijdag 11 juni 2010

Ja donderdag inderdaad zoals eerder geschreven met veel moeite afscheid genomen van ons paradijselijke pleke om circa 10 uur reden we weg. Niet naar het noorden om het eiland te ronde maar gewoon de heenweg maar weer teruggenomen want het was nog een hele hap naar Eidfjord. Maar hier willen we zeker nog eens terugkomen. Eerst weer langs Bergen en toen via de zuidelijke route naar Eidfjord. Een toeristisch weg werd er aan gegeven! Nu dat was het prachtig veel groen, water, bergen en sneeuw en tegemoet komende vrachtwagens, bussen en auto’s met caravans op een weg zo smal waar je op de meeste plaatsen elkaar niet konden passeren. Dus bidden en hopen dat het allemaal juist net niet in die bocht of op dat smalle stukje zou gebeuren. Even een verplichte stop want een Nederlander met zijn auto en caravan zat naast een vrachtwagen en daar kon niet eens meer een vloeitje tussen…..puuuuf wat zullen die mensen het benauwd gehad hebben.
In Øystese hebben we een stop gemaakt boodschappen gedaan een leuk wintersport dorp (nu ook leuk hoor) maar we reden echt door het wintersport gebied. Aanbevelingswaardig. Toen de bergen weer in al slingerend, stijgend en dalend. Ik had wel wat kromme teentjes hoor maar Hans deed het weer geweldig. Vlak voor Ulvik moesten we de pont op geen andere opties daar eindigt dat stukje Noorwegen.
Een leuk stukje varen in een mooi fjorden gebied. Dat was best even leuk het was slechts een kwartiertje maar toch……van boord af waren we met 20 minuten in Eidfjord……..waar dus géén grote passagiers schepen lagen want die komen alleen op zaterdag………nu het dorp zelf was alleen hotels van één hele grote tot aan kleine hutjes toe. We hadden 184 km gereden…lijkt niet veel maar gezien de weg en de snelheid! Direct aan het fjord lag een camping en Hans was het meer dan zat dus wij ingecheckt. Het was klein en simpel maar voor deze nacht was het best. ’s Avonds natuurlijk in optocht door het dorpje Haha wat een feest. Maar goed wat maakt het uit heerlijk geslapen en vrijdag een beetje later weg want we wilde in Lofthus de Hadanger Vidda beklimmen/bewandelen. Dat is een gletsjer gebied een nationaal park wat héél groot uitgestrekt ligt in het midden van dit stukje Noorwegen. Het was maar een klein stukje maar toch weer smal en stijdend/dalend.
Dit is een mooie camping met rondom boomgaarden de Betuwe maar dan in Noorwegen en met bergen enz. Het is voor het eerst dat het deze ochtend bewolkt is wel heel apart want de bergen hadden watten om zich heen ook heel leuk om te zien. We waren om 12 uur op de Lofthus camping heerlijk koffie gedronken en toen om 14.00 uur de wandel schoenen aan voor een trainings rondje want morgen zaterdag gaan we omhoog. (Hopen we ivm het weer). Het was even flink omhoog! En later dus flink naar beneden maar een goede training die uiteindelijk door het dal en het dorp Lofthus liep daar boodschappen gedaan in een spiksplinternieuwe supermarkt die werd op dat moment groots geopend (kneuterig dus!). Er was gratis koffie en dat vinden wij Nederlanders altijd lekker…een blazers ensemble van wat jeugd gaf de vrolijke muzikale ondersteuning!!!! Het begon een beetje te regenen en wij hebben dan toch maar de wandeling weer opgepakt en bijzonder stijgend weer naar de camping waar we om half zes weer moe maar voldaan aankwamen. De nodige calorietjes weer verbrand. Morgen naar boven wandelen erg hoog dus als het tenminste ooit nog droog wordt maar laten we niet mopperen we zijn bruin verbrand en de bloemetjes en de appeltjes moeten ook water hebben.
We hebben Wifi dus staan er weer foto’s dan kunnen jullie even plaatjes kijken ………….en ik ga geen boek schrijven want dat lijkt me niets de hele dag achter zo’n venster met lettertjes. Dus een ieder die dachten mee te delen jammer dat gaat niet door.

Groet van de bergbeklimmers de Haan.

• 12 Juni 2010 - 08:56

Danielle:

Wat een mooie foto's zeg! En het klinkt allemaal even mooi, wel spannend af en toe als ik zo hoor met die smalle weggetjes! Knap van Hans, lekker koelbloedig!

• 12 Juni 2010 - 10:54

Lia:

stoer hoor van hans, al die smalle weggetjes ik doe het hem niet na en wat is het daar mooi zeg. hier gaat alles goed wordt nu ook een beetje beter weer. ben nu met 2 advocaten in de weer het verhaal wordt steeds spannender meid, je gaat het allemaal horen als je terug bent

groetjes aan hans en nog veel reisplezier

• 12 Juni 2010 - 17:04

Greet:

jeetje je ging geen boek schrijven dan zeker in de ansichtkaarten.
    prachtig en doe mij dat huis aan dat water maar.
    Jullie zien er uit of jullie onthaastzijn.
    Zit je daar te denken.???
    Nou lieverds ik lees het gauw weer.
    xxx Greet Hilde en Femke
    ps de hen is een haan.

• 12 Juni 2010 - 19:39

Oeda:

Zijn weer prachtige foto's.en wat heb ik een sportieve zuster en zwager ,ben trots op jullie .ik doe het niet na .
    lieve groetjes xxx

• 12 Juni 2010 - 20:08

Joke:

Wat een heerlijk reisverslag. Als ik het lees lijkt het net of ik het zelf meemaak. Ik verheug me op de rest en als wij die kant op gaan zijn alle tips welkom.
    Heel veel plezier.
    Joop en Joke

• 13 Juni 2010 - 07:02

Ada En Eiso:

Voelen jullie je niet net een stel ontdekkingsreizigers? Heerlijk je verhaal weer te lezen en je zo een voorstelling van dat prachtige land te maken. Het begint nu wel te kriebelen hoor, over twee weken hangen wij de caravan er achter. Ik verwacht alleen wat minder heftige wegen! Knap van Hans hoor, ik geloof niet dat ik Eiso zo gek krijg. En de foto's zijn weer gaaf, bedankt voor het delen.
    Liefs van Ada en Eiso

• 13 Juni 2010 - 17:51

Kim:

Hallo papa en bea
    wat een hoop fotos
    hebben jullie gemaakt.
    ook hele leuke en waar jullie op een kaal grasveld zitten.
    Dat zit er ook mooi uit
    lekker in de zon.
    Maar geniet er nog van
    jullie vankatie.
    Ga je nog voetbal kijken
    of niet.
    Ja ik moet werken als nederland speeld.
    Heel veel liefs xxx van kim.

• 15 Juni 2010 - 13:41

Nico:

He hans en bea

hebben jullie voor aanvang de kuitomvang gemeten??

Die neemt dag over dag toe, als ik het zo lees

heel veel plezier met de beklimming morgen

liefs Nico