Bezoekjes aan Geiranger en Alesund - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Bezoekjes aan Geiranger en Alesund - Reisverslag uit Balestrand, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Bezoekjes aan Geiranger en Alesund

Door: Bea og Hans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

14 Juni 2012 | Noorwegen, Balestrand

Op weg naar Geiranger en Alesund

Zondag 10 juni vertrokken we om 11.15 uur naar wat getreuzel (ons handelsmerk) vanuit Balestrand richting het Westen. Wellicht het Wilde westen want we zouden in het Wild gaan kamperen met ons campertje. Een prachtige weg langs een Fjord smal maar het was zondag dus geen vrachtverkeer maar wel heel veel haarspeldbochten. Het water wat kleurt van blauw maar groen en weer terug een wonderlijk schouwspel die fjorden die steile wanden uit het water omhoog en de kleine gemeenschappen van een aantal woninkjes bij elkaar. Zoveel ruimte en zo schoon en zoveel zon wat een heerlijke plek om te zijn.
Onderweg hebben we bij de Spar heerlijk gebraden kippenpootjes gekocht en rösti rondjes voor het avondmaal. Ja een volledige supermarkt bij een tankstation daarachter een camping met golfbanen ja je hebt hier in Noorwegen bijzondere combinaties.
En wij komen uit de Spar en je kunt het niet raden maar het giet van de regen we stappen uit met zonneschijn en een kwartier later Regen. Nou we dachten gaat het nu echt mis....maar 10 km verder het zonnetje en geen vuilte meer aan de lucht.
Bij Loen in het Lonedal hebben we camping TJUGEN gevonden langs een wild stromende " beek" en mooi hoog op de camping er was veel wind maar we hadden prachtige zon en zaten heerlijk buiten en hebben buiten gekookt. We besloten daar twee nichtjes te blijven en maandag te gaan fietsen naar de gletsjer aan het eind van het fjord.
Maandag op de fiets richting de Kjendalsbrean (gletsjer ). Mooie tocht langs het fjord met de bergen om je heen en stilte en zo hééeél af en toe een auto langs je heen die keurig een grote bocht om fietsers heen nemen tenminste de meesten ook hier heb je e.k.ls!
We vertrokken om 13.00 uur en waren rond drie uur bij het eindpunt het einde van de Wereld en het begin van de gletsjer en het begin van hetJostedalsbreen nationaal park wat een paradijs en stilte totdat we dachten dat het onweerde maar dat was het verschuiven van een stuk gletsjer indrukwekkend maar ook een beetje eng. Toen moesten we de klim terug van 18 km en natuurlijk stukjes naar beneden met speciaal voor Bea een aantal kilometers fijn grind pad.....wat vind ik dat toch eng fietsen vooral naar beneden ik ben dan echt bang en op de heen weg wilde ik daar bijna niet verder door! :-(
Terugweg wind tegen maar felle zon het was pittig maar heerlijke terugvocht met aan het eind heerlijk buiten in het zonnetje benen omhoog en uitrusten.
Dinsdag 12 juni reden we om 12 uur weg van de Camping en via Stryn waar we even doorheen gelopen zijn boodschappen gedaan en een Noorse trui gekocht. De bewolking kwam al wat lager te hangen. Op weg naar de Geiranger waar we echt naar uitkeken.
En route en ja dan ben je zomaar ineens op 1040 meter hoogte en sta je midden in de sneeuw en het was er "berekoud" maar wel indrukwekkend zo ruig en niet realistisch het leek bijna niet echt alsof je in een film terecht gekomen was. Toen nog wat omhoog en ja dichte bewolking dus gewoon mist dichte mist met haarspeldbochten en bussen als tegenliggers brrrr maar we kwamen door de mist heen en toen was het de moeite waard wat een mooi gezicht zo het dal in kijkend richting Geiranger .
Ja toen waren we in Geiranger waar we een nacht zouden blijven maar het was ten eerste in het dal somber en donker en er waren net twee grote passagiers schepen binnen met alle mensen in die kiosken wat een grote toeristische trekker wij wilde daar weer weg dat kon via de Adelaarsweg of via nog één boot die vertrok richting Hellesylt een boottocht van anderhalf uur maar door de Geiranger fjord deze staat op de werelderfgoedlijst ( mooi scrabbelwoord!)Daar hebben ze gelijk in dit was ondanks de kou een prachtige boottocht.
Het was voor die dag de laatste keer dat hij ging en vol met bussen wij waren het enige campertje wat meeging wij stonden dan ook braaf vooraan en al anderhalf uurtje wachten.
Toen kwam het moment dat we in het " wild" geslapen hebben op een parkeerplaats dit was een prachtige stek langs een prachtige beek. Eerst wat onwennig met in slaap vallen nog een keer geweldig geschrokken dat ik dacht dat er iemand binnen stond maar het was Hans die ineens heel hard snurkte mijn hart zat in in mijn keel. Maar het wordt niet donker het is dus gewoon helemaal NIET eng op naar meer avontuur.
Woensdag 13 juni op weg naar Alesund om half twaalf vertrokken na een rit en een veerpont van ongeveer twee uur waren we in Alesund op de kade midden in de stad op een camper plaats. Keurig allemaal maar de schotel van de TV vond geen signaal en er was voetbal vanavond Duitsland Nederland! Besloten Alesund in te gaan en niet daar te overnachten maar op de Prinsen strand camping waar vast ontvangst zou zijn en WiFi.
Alesund in.......het was brrrr koud en dan is geen enkele stad leuk denken we dan maar.
Het kleine stukje echt oud Alesund is mooi de rest is gewoon nieuw en van steen. In de tweede wereld oorlog hebben ze bommen gehad op Alesund en daarvoor al eens een vreselijk brand in de houten huisjes net als in Bergen. Veel shopping Mols maar daar hadden we eigenlijk niet zo n zin in het was er ook vreselijk stil crisis ook in Noorwegen?
Om half vijf terug bij de camper en op zoek naar de camping Prinsen en ja hoor gesloten/ opgeheven!? Hadden wij weer dan maar rijden en kijken wat we tegen kwamen tussen de bergen vandaan om TV ontvangst te hebben en Nederland zien voetballen..........inmiddels staan ze 2_0 achter! Waarom hebben we eigenlijk speciaal een camper gehuurd met TV voor het voetbal :-(
Morgen richting Trondheim ons Noordelijkse reispunt van deze vakantie. Inmiddels regent het pijpenstelen vertrouwd geluid hoor Piet en Marijke :-) waar kennen we dat van. Waarom rijden we daar zoveel kilometers voor?
Totaal gereden 2349 km tot nu toe 13 juni 2012
14 juni nu aan boord van veerboot naar Molde en verbinding x allemaal

• 14 Juni 2012 - 10:33

Natasja:

Leuk hoor allemaal! Ik zou wel gaan shoppen natuurlijk! ;-)

• 14 Juni 2012 - 14:52

Kim:

Hallo luitjes en vakantie gangers
    wat mooi weer die verhaal en de leuke dingen om te hooren.
    En die watervallen ook zo mooi en de bergen.
    Rust en rustgeevend en het weer is niet zo lekker he daar.
    Nu morgen ik op vakantie alles klaar dus helemaal voor bereid.
    Echt druk eerst opa gedag gezegt en ook wat anderen dingen gedaan.
    Zoals nog paar boodschappjes en zo ja voetbal gekijken het is helemaal niks he 1 voor nederland en duisland 2.
    Doe lieve papa en bea Heel veel liefs xxx van kim.

• 15 Juni 2012 - 11:12

Sheila:

Weer leuk verhaal Bea. Heb je geen wasknipper bij jouw, doe dit over die neus van Hans..........als hij slaapt. :-)
    Op na volgende verhaal. dikke X

• 15 Juni 2012 - 19:43

Bea:

Goed idee Sheila ga ik Eker doen de volgende keer ik heb van die plastiek wasknijpers bij me ik hoop dat die blijven zitten x