Nationale parken en werelderfgoedlijst - Reisverslag uit Tuv, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Nationale parken en werelderfgoedlijst - Reisverslag uit Tuv, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Nationale parken en werelderfgoedlijst

Door: Bea og Hans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

23 Juni 2012 | Noorwegen, Tuv

Dinsdag 19 juni werden we wakker en het was nog steeds bewolkt en een héél klein beetje miezer regen. We zouden het dorpje Røros in dit mijnstadje staat op de wereld-erfgoed lijst. Eerst heerlijk gedoucht en ontbeten en de Franse buurman op de koffie gevraagd. Deze meneer is uit Parijs vertrokken met de fiets richting veerboot naar Ierland daar heeft hij een rondje kust gefietst. Overgevaren naar Schotland en langs de kust boven met eilanden rond gefietst toen gevlogen naar Stavanger Noorwegen en langs de kust omhoog.Wij hadden hem gezien bij de veerboot bij Molde. Hij was ons toen opgevallen klein schriel mannetje en alle bagage op zijn fiets. En we komen hem in Røros weer tegen op de camping met zijn fiets en tentje op weg naar het laatste stukje naar Oslo en dan had hij er 5000 km op zitten en vloog hij terug naar Parijs naar zijn vrouw en kinderen. Zeven weken heeft hij erover gedaan. Wat een goede manier om een burnout te overwinnen. Respect voor deze man en hij was zijn spaak aan het repareren in de kou en regen dus even verwennen met koffie. We zitten daar op 900 meter het stadje ligt dus erg hoog en het wordt er zomers eigenlijk nooit warmer dan 15 graden! Nu was het een stukje frisser maar het was een geweldig stadje gebouwd schuin omhoog best een klim want we wilden naar het kerkje achter in het dorp. De begraafplaats was heel bijzonder omdat op de grafstenen naast de namen van de overledenen ook de beroepen stonden vermeld. Wij hebben allebei mooie Noorse sloffen gekocht..... ja je doet rare dingen als het koud is :-)
En voor de vrouwen onder jullie ik heb er een prachtig fel gekleurd bloes jasje gekocht.
Om rond drie uur toch de camper maar in en richting Folldal het Rondane Nationaalpark en richting de zon. Om rond half zes hadden we een prachtige plek gevonden in de vrije natuur nadat we een grindpad gevold hadden naar een uitkijkpunt wat we nooit gevonden hebben. We kwamen een soort parking plaats tegen met enkel een hutje van het rode kruis en een bord met de mededeling dat je vandaar uit kon wandelen en langlaufen. Nu die latten hadden we niet bij ons dus we konden daar heerlijk wandelen. We hebben heerlijk gegeten binnen! We stonden op bijna. 1000 meter dus te koud om buiten te eten maar wel een geweldig zonnetje! Na het eten een "klein maar hoog" wandelingetje gemaakt. On THE top of te world!!! Die nacht bleef het echt heel licht en het heeft gevroren daar hoog in de bergen.

Woensdag 20 juni gewandeld in het prachtige Jordane gebied zo uit je camper vandaan! Ja Piet en Marijke wij waren om 10.10 al klaar om er op uit te gaan niet goed hè :-)
Het was vooral wat drassig op bepaalde plekken maar onze berg schoenen kunnen dat wel aan. Het werd een wandeling/langlaufroute van 8,5 kilometer. Ja wij weten het het klinkt als weinig maar steigen, dalen en plassen en modder ontwijken. Bijzondere bloemen en plantjes gezien. Wat ik nog vergeet te vertellen is dat we 's nachts, we sliepen met de gordijnen open, een vos gezien hebben bij onze camper was super!
Terug naar de wandeling na twee uur pittig doorlopen waren we terug bij de camper en na de "lunch" vertrokken uit Folldal Turlag van de Sveening park plek. Richting Jotunheiemen nationaal park. Eerst de rit door het Rondane gebied waar het IJslandsmos tegen de berg geplakt zit een stuk natuur wat niet te vertalen is in woorden.
Vervolgens het volgende stuk natuur in wat er weer anders uitzag. Het Jotunheiemen Nat. park. Ook hier weer bijna geen campings en geen vrije plekken om te overnachten. Bij Maurvangen de plaats waar De wandeling van dit gebied vertrekt. Er was een camping maar het was koud, kaal veel wind en tijdens de afwas vernamen wij dat er nog moeilijk te wandelen was vanwege de late sneeuwval in Noorwegen. Ook hadden we onderhand de hoogte wel gezien en gevoeld bijna iedere keer op gemiddeld 900 meter. Wij hebben die avond besloten naar het Hemsdal te rijden. Op de heenweg doorheen gereden nu maar een leuke camping en daar rondkijken.
21 juni 2012 Langste dag!
Vroeg uit de veren en op weg. We hebben gereden door een wit landschap en hebben mensen zien langlaufen!
De zon scheen blauwe hemel en wit op de grond en in de bergen bijzonder gezicht en buiten was het heerlijk in het zonnetje het wintersport gevoel?
We reden een P plaats op ik zie twee vrouwen voor hun camper zitten en ik loop er naar toe en ja inderdaad deze twee dames hadden we ontmoet bij de ANWB in Amstelveen een week voor ons vertrek en daar hadden we het één en ander uitgewisseld. Wij hadden het over hun gehad en zij hadden het over ons gehad en ja zo groot is Noorwegen niet hoor je komt elkaar tegen op een schitterende plek op aarde.
In het Hemsedal hebben we een heerlijk camping-kje gevonden de Hülbak camping in Tuv vlak bij de wintersportplaats Hemsedal. Een jong Nederlands stel huurt de camping en runt deze met nog hutten erbij. Heerlijk in het zonnetje gezeten en mijn hobby beoefent, gewassen!
Lang buiten gezeten ja we zitten beduidend lager dus warmer.

22 juni
Wij aan de wandel pfff dit was echt de limiet hoor. Dit heet geen wandelen maar hiking ja en dat is zwaar klauteren over rotsen naar boven en daar loop je op een immense vlakte om de berg heen om daarna over zo'n zelfde klauterweg weer te moeten dalen. Onderweg verschillende beekjes en stroompjes oversteken, glibberige stenen eng eng maar mooi en ik ben trots dat ik het gedaan heb onderweg bijna een keer in tranen omdat ik zo moe was. We hebben. 5,5 uur gelopen met twee kleine tussenstops!
Gisteravond met mensen gesproken uit Tilburg zitten in een hut en zij heeft vroeger in het Oosterbad in Aalsmeer gezwommen met haar nichtjes! Hoe klein is de wereld het zwembad bij ons om de hoek!
23 juni
We werden wakker van de regen we zouden gaan fietsen we zitten dus nu als alternatief onze "blog verplichting" bij te werken en Hans is lekker met de foto's bezig. We blijven nog maar een dagje even niet rijden het is hier fijn en we rusten hier even uit. Hans heeft gisteravond twee broodjes gebakken één voor Marcel en Nicolle de camping houders en één voor ons dus we hebben te eten! De regen tikt lekker door eigenlijk even niet erg :-) als het straks maar over is!
Op naar het laatste stukje dinsdag moeten we toch op huis aan gaan rijden wat vliegt te tijd toch.
Leuk Gré vd Meulen dat je ons ook volgt en ja we genieten echt zeker zoveel als dat jullie ooit gedaan hebben.
Ja Riet je zult zeker dingen herkennen en de herinneringen komen vast boven.
Ruud en Irene ja wij genieten echt heel erg hoor volgend jaar weer Limmen?!
Ada, ja op naar jullie verhalen over Canada wij zijn volgens mij echt in Klein Canada.
Christine, ja jammer van het etentje en we missen het dansen best een beetje en het staat best raar als je op de camping een dansje gaat maken toch!

allemaal groetjes van Hans en Bea

• 23 Juni 2012 - 12:19

Geertrui:

leuk om jullie verslag telezen en wat hebben jullie het fijn hebben jullie nog met de gps gelopen?HELAAS WAT GAAT DE TIJD TOCH SNEL VOORAL ALS JE ZO GENIET.nog een fijne week verder hier als oké groetjes ook van mams en rob

• 23 Juni 2012 - 14:17

Kim:

Hoi papa en bea ben al weer thuis.
    Het was mooi weer in bulgerije zon zee srand.
    En daar is het ook mooi en de beregen ook.
    Gaan jullie ook weer deze kant op rijden. we zien elkaar gauw weer. Liefs xxx van kim.

• 23 Juni 2012 - 16:22

Sheila:

Hallo- oh oh wat een pracht verhaal Bea. Ik heb gevoel ik daar ook ben - heel leuk. En wat kleren gekocht, blouse en sloffen.
    Jammer dat het weer niet beter is, maar jullie hebben lekker warm samen en dat is belangrijk. Wij wenen jullie en goed vaart na huis - het is net zo koud hier als daar, so neem die sloffen mee.........
    Wij hebben morgen (zondag) boot reis op die Vinkerveens Plaasen -wij gaan klaverjasen spelen......... en het is slecht weer morgen..... leuk vooruitzicht...... neem mijn zeeziek pillen mee.............
    tot volgende keer lief groet Sheila en ook van Jan . :-)

• 23 Juni 2012 - 17:31

Ad:

Nou jullie mken echt van alles mee zo telezen. Zo te horen is het een fantastiche reis waar jullie mee bezig zijn. Hans ik zag dat je toch nog oud collega gevonden hebt hij lag er stil bij. Nog een goede reis toegewenst.

Groeten Ad

• 23 Juni 2012 - 18:28

Marijke:

och, och, het gaat echt niet goed met jullie al je al zo vroeg uit de veren bent, dat wordt wennen in Nederland om dan tot 11 uur in je bed te moeten blijven liggen met een bak koffie.
    Maar zo benutten jullie wel de hele dag.
    Slaap lekker voor straks.

• 23 Juni 2012 - 23:12

Cor En Anneke:

leuke verslagen,geniet nog de laatste week en goede reis terug.

• 24 Juni 2012 - 09:58

Frank En Jeroen:

Wat leuk om jullie reisverslagen te lezen. Tóp dat jullie zo genieten ! Maak er samen nog een mooie laatste vakantieweek van ! Groeten van Frank en Jeroen

• 24 Juni 2012 - 13:52

Marianne Van Dijk:

Helaas is ook bij jullie nu het weer minder. Nou, hier regent het niet alleen, maar het waait ook vreselijk hard. Volgens mij genieten jullie enorm van de natuur en het buitenleven. Goede reis terug.

• 25 Juni 2012 - 17:50

Kim:

Dag papa en bea watte leuke fotos en verhalen.
    Deze weekend komen jullie al weer treug
    vandaag heb ik al gewerkt.
    maar dat gaat heel snel hoor dat je er aan went.
    Nu een goede reis treug en geniet nog even lekker.
    Tot gauw weer kunnen we elkaar weer wat gaan vertellen hoe de vakantie was.
    heel veel liefs xxxxxx van kim doeiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiii.