Sightseeing dag - Reisverslag uit Hovet, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Sightseeing dag - Reisverslag uit Hovet, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Sightseeing dag

Door: beaenhans

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

02 Juni 2010 | Noorwegen, Hovet

Vandaag woensdag 2 juni zijn we pas om half elf vertrokken van onze mooie plek aan het Fjord (zie de foto) we zouden vandaag maar weinig kilometers maken want we wilde het één en ander bekijken. Dus heerlijk in het zonnetje uitkijkend over het water ontbeten en op ons gemak weg. Onderweg naar Gol, een van origine een wintersportplaats maar inmiddels in het zomerseizoen ook rijkelijk bezocht. Leuk plaatsje maar echt toeristisch. Ik heb een paar klompen gekocht want die was ik vergeten. Géén houten natuurlijk want we zijn in Noorwegen. Je betaalt hier overigens 25% BTW wat nou zeuren in Nederland over de BTW en op voedsel 14% dus dat alles duur is ook nog eens flink BTW tarief.
O ja, onderweg een uitstapje de berg op met Camper Brrrrrr naar een Metorieten inslag van een miljoen jaar geleden wat een “rotzooi” versplinterde keien, stenen enz. Het museum was nog gesloten ze waren daar aan het werk stenen aan het bikken. Dit werd gedaan door asiel zoekers die moeten hier werken voor hun uitkering. Dit vertelde net de eigenaresse van de camping Birkelund. De “baas” die bij deze jongens bezig was heeft nog even met ons staan praten een echte mooie Noorse man een soort ideale schoonzoon. Mmmm niet te versmaden………..Greet dit was hem echt hoor!!!!!
Op weg naar Geilo ook een heel erg mondaine wintersportplaats.

Onderweg een StavenKirch bezocht met een gids die tientallen keren in Aalsmeer in de bloemenveiling is geweest met gasten uit Noorwegen ze heeft ons schitterende verhalen vertelt over dit kerkje uit 1133. Het is niet te geloven dat het er nog staat. Van hout dus ongelooflijk. De fundering is steen en daar een vierkant kruisverband op en dan 8 pilaren van pine-bomen die ze in 1113 uitgezocht hadden getopt en 10 jaar laten staan en toen als pilaren gebruikt hebben. Mensen stonden in de kerk van circa 9.00 tot 14.00 uur, ja je leest het goed stonden. De ouderen zaten aan de zijkant op een piepklein bankje heel laag. De zieken mochten door een gat in de wand naar binnen kijken, ze mochten niet naar binnen. Ouders die een ziek kind kregen lieten het kind in het bos in de vrieskou achter en daarna een paar uur naar de kerk. Ja hoe vroom kon men zijn. Toen de Vikingen terug kwamen van hun rondreis door Europa hebben ze de vorm van hun schepen op z’n kop gebruik voor de daken van dit soort kerkjes en ze namen het roomse geloof mee. In 1888 kwam het protestantse geloof om de hoek kijken en hebben ze heel veel van deze kerkjes afgebroken en opgestookt en het hout vertimmert. Gelukkig zijn er nog een aantal groot en klein bewaard gebleven.

Geilo was echt heel erg toeristisch en waren we na het boodschappen doen gauw uitgekeken.
Op naar de geplande camping Birkelund in Hovet (Hallingdal). Hartelijk ontvangen door Rinie en Franka de eigenaars. We hebben weer een mooi plekje en het is hier zo ontzettend stil dat je er eng van wordt. Het enige wat je hoort zijn schapen met Zwitserse koeienbellen om hun nek. Vanavond leuk met de eigenaren staan te praten veel tips en leuke wetenswaardigheden over Noorwegen en deze streek. Hun wonen nu sinds 2007 in Noorwegen hij was toen dus al 52 jaar jong dus alles kan.
Morgen blijven we hier een dagje en gaan een fietstocht ondernemen dus als jullie niets meer van ons horen……..zijn we nog aan het fietsen we komen wel weer een keer thuis.
O, ja Debora zeker stoer hoor we hebben een foto gekregen via de twitter goed gedaan nu kennen we d’r weer.
Groetjes

• 02 Juni 2010 - 22:21

Geertrui:

hoi leuk jullie verslag te lezen en de filmpjes te bekijken en foto natuurlijk mooi land ga zo door tot morgen of zo fiets ze gr

• 03 Juni 2010 - 14:17

Tassie:

Leuk verhaal!! En mooie fotos!
    Ik ben dinsdag en woensdag in Bergen denk ik! Komt dat uit??? :-)
    KUS

• 03 Juni 2010 - 16:07

Wout En Riet:

Ziet er heel mooi uit. Lekker genieten van alle mooie natuur en de rust.

• 03 Juni 2010 - 19:36

Ada:

Hoi globetrotters,
    Geniet van jullie verhalen, of ik zelf weer rondtrek in de camper. Heerlijk hè zo aan het water staan en die rust om je heen. Dat zwerversleven voor even is zo gek nog niet. Gewoon doen waar je zin in hebt en genieten van wat je tegen komt. En Bea, wat moet jij nou met zo'n stoere Noor, Hans kan zo doorgaan voor een Viking, toch?
    Groetjes van Ada en Eiso

• 04 Juni 2010 - 18:01

Greet:

Zadelpijn???
    Toch niet verdwaald he?
    Mooi die natuur geweldig zal een mega ervaring zijn. Al die km waar je geen mens tegen komt.
    Over die geweldig mooie man.
    Ik neem aan dat je mijn adres aan hebt gegeven.
    Prima, ik wacht het af de deur staat open.
    HEb ik niet voor niks die schutting besteld voor mijn privacy.
    Hier alles okë. Druk met voetbal en verkiezingen.
    Verder zullen jullie wel krantjes lezen over alle dingen in ons "schoon nederland". Blijf gerust nog ff weg het is een zooitje hier. In de lucht en op de weg.
    Kortom geniet.
    xxx

• 09 Juni 2010 - 09:03

Kim:

Wat leuk en mooi die watwrvallen.
    en is het koud daar
    of niet.