Noorwegen 2017 verslag 6 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Noorwegen 2017 verslag 6 - Reisverslag uit Gotenburg, Zweden van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Noorwegen 2017 verslag 6

Door: Bea van Doorn

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

25 Juni 2017 | Zweden, Gotenburg

Verslag 6

Donderdag 22 juni
Gauw het Hemsedal uit. We kwamen aan met een zonnetje! In de loop van de avond begon het te regenen en dat bleef doorgaan!
Om 10:30 uur zijn we nog even op zoek gegaan naar de Nederlandse bakker die in het dorp zat. Maar ook die was verdwenen 2 jaar geleden gestopt. We hadden ons verheugd op koffie met gebakje. Een soort Ab Muller (Aalsmeer) gevoel.
Het werd het koffie restaurantje naast/in de Spar. Lekkere koffie met Napoleon cake! Was heerlijk hoor. Inmiddels was het droog geworden wel bewolkt maar dat mag de pret niet drukken.
De camper met zijn neus richting Gol gedraaid.
Op naar de Gaustatoppen via Geilo naar Grammen en bij Stølo weg 364 op. Brrrrr smalle weg en stijl omhoog met haarspeldbochten.
Niet mijn favoriet maar het is er wel mooi en de zon schijnt inmiddels er mooi in het dal daar ver beneden we stijgen naar 1260 meter.
Boven gekomen adembenemend mooi!
Laatste stuk 4,9 km moeten we lopen. We lopen naar de start en ik zie stenen, rotsen, grote stappen en kleine stappen …….. vragen aan mensen die eraf komen hoe het is. Gemiddeld zeggen de meeste moeizaam het is te doen!? Zo’n twee uur en een kwartier omhoog en ook zoiets naar beneden. Het was 16:30 uur. Wat daglicht betreft had het gekund maar we hebben besloten dat we het niet doen of er nog een nachtje over slapen. We stonden op zo ‘n prachtige plek en de lucht veranderd met de minuut en wat hebben we prachtige foto’s kunnen maken.
Op woensdag of donderdag zetten we al deze mooie foto’s op de site met mijn dan het laatste verslag van deze reis.

Vrijdag 23 juni
Op 1260 meter stonden wij ineens in een hele kleine wereld. Waar was ons uitzicht?? Zo’n dichte mist en toen begon het ook nog te regenen. Ja hoe slecht kan het weer worden. We hebben wat gewacht op het optrekken van de mist maar zijn toch maar gaan rijden in de mist en regen rond halftwaalf.

We wilden graag naar het Telemarkkanaal. Eigenlijk geen kanaal maar diverse meren die met elkaar verbonden zijn door sluizen.
Het verval is zo’n 72 meter verdeeld over 8 sluizen.
We wilde bij Skien bij de grote sluis gaan kijken. We reden vol goede moed de stad in. Op zoek naar een parkeerplaats om het stadje door te lopen en bij de plaatselijke tourist info te vragen waar we het beste konden gaan kijken in welke dorpjes en plaatsen waar de sluizen zich bevinden. Had een boekje die beschreef de tocht per boot maar daar hadden wij niet echt de tijd meer voor want we moeten onderhand toch weer afzakken naar Nederland. We zitten inmiddels wel redelijk zuidelijk in Noorwegen. Ja van het Noorden nu weer zowat in het zuiden wat hebben wij veel gezien, beleefd en genoten en wat nachtelijke regens en ja twee volledige dagen regen.
Terug naar Skien met mijn verhaal. Het was geen doen geen P plaats voor onze camper. Op naar de camperplaats.
Die was achter een sporthal ergens achteraf……. pfffff gas geven en wegwezen de natuur in. Boodschappen bij de Spar hadden we eerder op de dag al gedaan dus te eten en te drinken hadden we voldoende.
Net buiten Ulefoss werd een camperplaats aangegeven. Bleek bij een prachtige golfbaan te zijn. De Norsjø Golfklubb. Erg bekend bij golfend Noorwegen.
Wat een prachtig uitzicht over de 18 holes. Het was er stil er liepen zo n 3 koppels. Ja best raar op vrijdagavond en het blijft nog steeds heel lang licht!
Achter ons stonden camperaars uit Denemarken een echtpaar die voor het eerst wegwaren met iets wat op kamperen lijkt. Ze waren op weg naar de Noordkaap en ze wilde graag wat tips.
Na ons rondje over de 18 holes zonder materiaal en het rondje van de “buren” kwamen ze de tips ophalen en hebben we gezellig even ervaringen zitten uitwisselen. Daarna weer genoten van het mooie uitzicht en de steeds wisselende luchten. Je blijft fotograferen en uitproberen. Lange sluitertijd, korte sluitertijd enz enz. Leuke effecten en prachtige foto’s. Ik ben net als Hans helemaal in tot het fotograferen. Ik ben blij met het “oude” Nikon toestel van Hans.
We besloten nog een nachtje te blijven het was zo’n mooi plekje en op loopafstand 3,8 km van Ulefoss waar een sluis is.

Zaterdag 24 juni
Beetje uitgeslapen! 9:30 uur heerlijk in het zonnetje koffie gedronken en naar de golfers gekeken.
Het was stralende dag met heerlijke temperaturen.
Om 13:00 uur richting Ulefoss gelopen. Doordat het zo warm was bleek het toch nog door dalen en stijgen een behoorlijke wandeling te zijn.
Bij de sluis aangekomen hadden we het geluk dat er een zeilboot aan het schutten was! Ja geluk want dat gebeurt inderdaad heel weinig.
‘s Morgens de toeristenboot en waarschijnlijk in het seizoen wel wat meer maar nu voorseizoen moet je echt geluk hebben.
Bijzonder want je gaat op drie niveau s door de sluis heen. Bizar veel water en niveau’s.
Nog even het Centrum ingelopen maar net als in heel Noorwegen is het centrum een grote supermarkt en dat is het. Al teruglopend door een soort openluchtmuseum waar de huisjes van vroeger met de inrichting van toen een leuke indruk gaven van die tijd.
Bij de sluizen op het terras nog wat gedronken en appelcake met ijs gegeten.
Toen moesten we nog teruglopen voor een heel groot deel alleen stijgen en het was nog steeds warm. Was een pittige wandeling maar wel heerlijk zo’n dagje!
We hoorden van de Noorse buurman die gegolft had dat er zondag een toernooi was. Dus we besloten vroeg weg te gaan voordat alle golfers de P plaats zouden benaderen via het gravel pad steil omhoog en smal. Tegenligger zou niet leuk zijn ;-)
De vijf camper plaatsen op de golfbaan schijnt een verschijnsel te zijn wat je in Zweden en Noorwegen meer ziet omdat golfers op deze manier op diverse plaatsen een toernooi kunnen spelen en kunnen overnachten. Onze camper buurman had hier speciaal een camper voor gekocht. Gezien de ligging van de golfbanen en afstand tot hotels of juist geen is het een prima oplossing.

Zondag 25 juni
Langzaamaan op weg naar Aalsmeer. Om 7:00 uur opgestaan en om 8:00 reden wij weg. De sleutel van de elektra ingeleverd bij het clubhuis.
Een clubhuis zoals in Nederland en waarschijnlijk elders op de wereld dat was hier niet maar een verschrikkelijk aardige jonge Noorse vrouw runde het geheel deskundig en ze wist wat golfen was. We hebben haar zien slaan dat was pittig.

Eerst richting Notodden daar wisten we een servicepunt om de camper inhoud wat betreft afvalwater en toilet konden legen.
Rond 9:45 uur richting Zweden.
Om rond 12:15 uur passeerde we de grens. Noorwegen in was file!! Duidelijk seizoen is begonnen.
Rond 15:00 uur en daarvoor telkens file Hans werd het zat en ik ben gaan zoeken naar een camperplaats.
Vlak voor de afslag naar Kode seinde ik ga er hier maar af. Na een rits van kleine weggetjes kwamen we aan in Aröd. Een fjord net boven Göteborg.
Een natuurparkeerplaats aan de fjordkust van Zweden. Het stormt en we hebben heerlijk even gewandeld langs de rotsen van deze kust.
Daarna is Hans een uurtje gaan liggen! Voor het eerst in deze vakantie en na 56191 kilometer. Vandaag 414 km gereden.
Inmiddels zijn we niet meer de enige op de unieke plek. Twee Nederlandse campers en een Franse camper.
Het is nu 21.00 uur en het begint nog harder te waaien heerlijk geluid hier aan de kust de Zweedse kust……….

Morgen weer een stukje verder naar Aalsmeer. Het is nog steeds vakantie. Overigens heeft mijn Kobo E-reader de geest gegeven grrrrr ik was bezig in een heerlijk boek. Gelukkig mijn iPad nog met wat boeken maar toch…….. gewoon maar weer papieren boeken meenemen.

Groeten van Hans en Bea

• 25 Juni 2017 - 22:34

Liesbeth:

Bea en Hans,
    Wat een heerlijke reis

• 25 Juni 2017 - 23:04

Marga:

Wat een onwijs mooie vakantie hebben jullie gemaakt
    Nu nog de reis weer naar jullie woon stek
    Ook weer heel fijn
    Tot gauw xxx

• 25 Juni 2017 - 23:53

Greet V Lent:

bedankt voor dit rteisverslag, heb er weer van genoten, wat maken jullie toch mooie en leuke dingen mee, dus nu weer op de terugreis Jammer he nu nog fijne dagen en goede reis terug \groetje Greet

• 26 Juni 2017 - 08:01

Sheila:

Is leuk om jullie verhaalen te lezen. Safe journey back to Aalsmeer.

• 26 Juni 2017 - 08:34

Ada Venema:

Één groot avontuur, zo'n roadtrip met de camper. Niet wetend waar je 's avonds een slaapplek vindt, heerlijk! En het maakt ook dat ik een beetje heimwee krijg naar al die roadtrips die wij met de camper gemaakt hebben. Wat gaat het snel weer voorbij, nu alweer op weg naar huis. Maar, jullie hebben een prachtige reis gemaakt.
    Je moet mij alleen nog even vertellen wat het precies was wat jullie wilden gaan zien op die Gaustatoppen? Waar jullie mensen die naar beneden kwamen hebben gevraagd of het (wat was het?) te doen was? Dat was mij niet helemaal duidelijk.
    Jammer van het weer zo nu en dan, maar ja, die kans loop je in het noorden nu eenmaal meer. Hier is het weer in ieder geval omgeslagen en hebben we alweer een paar dagen zo nu en dan regen gehad. Was hard nodig voor de tuin, dat wel.
    Een goeie thuisreis nog gewenst hoor.
    Lieve groet van Ada en Eiso

• 26 Juni 2017 - 09:43

Natasja:

Goede reis verder nog! Lina zegt nog 4 nachtjes slapen :-)

• 26 Juni 2017 - 13:59

RUUD EN IRENE:

LIEVE BEA EN HANS WAT EEN MOOIE REIS MAKEN JULLIE
    GENIET ERNOG VAN WIJ REIZEN EEN BEETJE MET JULLIE MEE
    LIEVE GROETEN VAN ONS RUUD EN IRENE

• 26 Juni 2017 - 14:45

Dick:

ik las dat er inmiddels ruim 56000 km zijn gereden, zijn jullie 3 x de wereld rond?

• 26 Juni 2017 - 21:45

Danielle:

Dus als we daar willen golfen moeten we met de camper........eh zeg dat maar niet tegen Erik! Goeie terugreis!!!