Noorwegen 2017 verslag 4 - Reisverslag uit Våga, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu Noorwegen 2017 verslag 4 - Reisverslag uit Våga, Noorwegen van Bea og Hans Haan - WaarBenJij.nu

Noorwegen 2017 verslag 4

Door: Bea van Doorn

Blijf op de hoogte en volg Bea og Hans

18 Juni 2017 | Noorwegen, Våga

Veige 17 avontuur. (route 17) van Maandag 12 juni t/m zaterdag 17 juni

Allereerst voor de statistieken van veertien dagen geleden vertrokken!
Inmiddels 4.380 km achter ons liggen en 53 tunnels lange en korte de langste tunnel tot nog toe 6.338 km we hebben daar 6 minuten over gedaan. Dit was de Sordastunnel op maandag 12 juni.
Op maandag 12 juni hebben wij tegen de planning in de Lofoten verlaten! Het is er mooi, indrukwekkend en druk met campers! Wij rijden natuurlijk ook in een camper maar wij herinneren ons Noorwegen als een ruim vrij land. De Lofoten is net als bij ons de eilanden schitterend maar voor ons gevoel te klein voor dit massale toerisme!
We rijden Richting Narvik ons Noordelijkste puntje en daarna terug richting Bodø, ja daar waar we 12 uur op de boot gewacht hebben.
Bij Bodø zullen we weg 17 nemen een prachtige route van 692 km lang. Twee-baans wegen soms wat breder soms wat smaller.
Dan weer uitkijkend op prachtige fjorden, glooiende graslanden, drooggevallen zandbanken en smalle bruggetjes, kleine dorpjes of anders gehuchten en niet te vergeten de tunnels en de veerbootjes die we tegen zullen komen. Onze camper is 2.45 breed dat wordt vast passen en meten.

Maandagmorgen 12 juni op weg vanaf de bomvolle LYNGVAERSTRANDA-camping om 10:40 na een Herbalife ontbijtje en koffie vol goede zin op weg. Eerst was er nog een ongelukje op de camping. Er reed een auto met caravan niet hard genoeg het grintweggetje omhoog op. Oef daar stond hij halverwege. De campingbeheerder riep achteruit en opnieuw proberen. Toen……ging het spulletje scheef en dreigde naar beneden te vallen. Gelukkig blijven hangen. Tractor erbij en weer op het grind en omhoog!!! Eind goed al goed.
Op deze route kwamen we dus door de langste tunnel zoals hierboven omschreven.
Na 261 km rijden en veel mooie dingen gezien te hebben vonden we een prachtig vrij plekje aan de jachthaven in Bjerkvik havn.
Hier stonden nu vijf campers waarvan, shame on me, 3 Nederlandse campers. De jachthaven vraagt op een bord om 50 NOK in de box te doen dat is ongeveer 5 euro. Wat werd er gezegd door de andere camperaars nou nee hoor doen we niet! Zelfs één had nog stroom getapt. O,o wij Nederlanders zijn toch ook vreselijk toch. Wij vinden het niet raar dat er steeds minder vrije plekken komen in Noorwegen!!!!
Het bleek dat wij al dagen niet telefonische bereikbaar waren (lekker rustig dat wel) en niet zelf konden bellen?? Was foutje bij Vodafone! We zijn van 19.00 uur tot 23.00 uur met FB-messenger bezig geweest met Berry van Vodafone. Wat een kanjer!! Hij heeft het voor elkaar gekregen!!

Dinsdagmorgen 13 juni om 11 uur pas weg nadat we een heel verhaal van de buren aangehoord hadden. Hihi ach ja je wil niet narrig doen maar hun zijn drie maanden op stap wij maar vier weken ;-)
Op de route in Narvik ons noordelijkste punt gestopt om boodschappen te doen. Omdat wij iemand kennen via een Noorwegen site in Bodø heb ik contact gezocht met Louis Kramer per messenger of we ‘s avonds welkom waren voor de koffie.
Dat lukte!! Om 19:45 uur aan de koffie bij Louis die ons een prachtig stukje natuurreservaat aan kon wijzen waar wij konden gaan staan die nacht. Daar stonden we alleen in een vogel paradijs. Hans heeft twee zeearenden gespot en gefotografeerd! (‘t wordt wel als we thuis zijn om die geweldige foto’s te plaatsen steeds slechte WiFi). Heerlijk geslapen.

Woensdagochtend 14 juni eerst nog maar eens dat natuurgebied doorgewandeld! Wat een stilte en “lawaai” van de vogels.
Om halftwaalf zijn we gaan rijden de route 17 op en wat gebeurde er kwam een nog langere tunnel 7,6 kilometer!! Dan ben ik toch blij als ik licht zie aan de eind van de tunnel. Het was inmiddels wat bewolkt geworden en hadden voor het eerst sinds 10 dagen een lange broek en shirtje met lange mouwen nodig. Ook goed hoor je hoort ons niet mopperen. We zijn zo bruin alsof we naar Ibiza zijn geweest.
Om 15:30 bij het eerste pontje we vertrokken om 15:45 half uurtje varen.
Tweede pontje reden we aan om 16:50 en vertrok om 17:15 dit was Jektvik-Killboghan om 18:15 uur meerde de boot weer aan. Wat een prachtige vergezichten en rotspartijen wat een cadeautjes om dit te mogen aanschouwen.
Om 19:15 uur vonden wij een camper plaats net buiten Stöksvãgen. Onderweg gebraden kippetje gekocht bij de Spar!!! Ja kopen bij de Spar is sparen bij de koop. (Hans zijn vader had een Spar winkel vandaar zijn wij favoriet van de Spar)
Dit keer viel hij tegen een beetje flauw. Maar ja knoflooksaus van AH erbij en dan lukt het wel.

Donderdag 15 juni om 10:15 vertrokken. Het regende inmiddels zo af en toe en vooral ‘s nachts. Maar dat mag dat is een fijn getik op de camper.
Om 11.45 uur aan boord van de boot van Nesna naar Levang! Zelfs het zonnetje liet zich zien. Was slechts 20 minuten varen!
Om 13:20 uur bij de boot van Tjotta naar Forvika net 4 minuten weg….. nou ja even wachten tot 15:20 uur.
Uurtje varen en daarna weer op naar de volgende boot Andalsvägen naar Horn. 30 Minuten varen uiteindelijk om 17:10 uur weer aan wal.
Op zoek naar een camperplaats…. nou dat viel niet mee. Stadje in geweest…. ja bij de haven kon je staan voor 250NOK dus 25 euries zonder voorzieningen. Raar, voor dezelfde prijs op een camping dus hop 5 km terug naar camping Monsheim.
Een camping vol trollen en andere kabouters en frutsels tot in de toiletten toe. Internetten kon alleen in buurt van de receptie.
Daar komt het wij zaten daar om 00.00 uur nog lekker in het licht op een bankje te internetten. Komt grote baas met chacherijnig gezicht zegt niets maar ineens ging de WiFi uit. Ja zo zie je maar!!! Het is bedtijd!!!! Tjonge tjonge.
Ik had trouwens die dag een dip was het zitten in de camper even zat zoveel kilometers en dan weer en dan weer. Hihi gaat over hoor was gewoon even dipje. Er was geen trein of vliegveld in de buurt en lopen was te ver.

Vrijdag 16 juni om 10:10 uur camping verlaten. Naar een servicepunt om afvalwater te lozen en toilet te legen.
Toen ontdekte ik dat we de handdoeken, die nog aan de waslijn hingen, waren vergeten. Terug naar de Trollencamping om ze op te halen was maar paar kilometer.
Onderweg boodschappen gedaan en weer op weg en op zoek naar camperplaats. Niet gelukt dus op zoek naar camping.
Ergens heel ver echt heel ver achteraf was een camping een Duitse eigenaar. Was zo hier en daar wat achterstallig onderhoud. We wilden gewoon stoppen met rijden na 210 km deze dag op dit soort weggetjes.
De was nog gedraaid en in de schuur van de camping gezet want het regenen stopte niet meer! De hele nacht geregend!

Zaterdag 17 juni om 10.30 uur vertrokken voor het laatste stuk route 17. Het lijkt hier veel op Oostenrijk wat natuur betreft wat lieflijker dan de rest van Noorwegen. Om 11:27 uur gaat weg 17 over in E6 en hebben we dus drie en halve dag gedaan over de route 17.
Kystriksveien: https://youtu.be/cpHTFRyVY8k

Zijn nu in het Oppdal op een plek waar nu blijkt dat we daar niet mogen blijven staan. Het is nu bijna acht uur en dus op zoek naar een slaapplek. Wordt vervolgd.

• 18 Juni 2017 - 21:49

Marga:

Wat een toestand maar wel leuk om te lezen en nu op de terug reis ook weer fijn.
    Het is hier mooie weer en bij ons komt de hittegolf er aan
    Goede reis en voor zichtig kus kus

• 18 Juni 2017 - 21:50

Marga:

Het is hier mooie weer en bij ons komt de hittegolf er aan
    Goede reis en voor zichtig kus kus

• 19 Juni 2017 - 08:29

Marijke:

Een heel verhaal, als je thuis bent kan je een boek schrijven

• 19 Juni 2017 - 08:41

Dick:

spanning en sensatie, have fun!

• 19 Juni 2017 - 09:47

Riet Kraak:

Hetbarst in Noorwegen van tunnels en veer boten. Maar de langste die we ooit gereden hebben is de Leardaltunnel van 24,5 km lang met in het midden een groot plein (parkeerplek voor nood) Om de paar km krijg je een andere kleur verlichting Paars rood groen etc.
    Dezetunnel ligt tussen Bergen en Oslo.
    We waren erg blij toen we daar uit waren. Hij is toch wel erg lang.
    Het landschap vergoed veel.
    Jullie veel plezier.

Wout en Riet

• 19 Juni 2017 - 10:20

Carolien:

Weer een mooi verhaal, jullie houden de spanning er wel in, ben benieuwd naar de volgende.
    Ik volg jullie met de kaart erbij en doe veel ideeën op voor volgend jaar. Ook wat betreft campings
    Geniet verder

• 19 Juni 2017 - 13:56

Jacqueline:

Hee Bea en Hans,
    Wat weer een avontuur en wat een kilometers!!
    Super mooi dat jullie dit doen en beleven!
    Missen jullie onze camping al en onze gezellige gasten en ons?
    In Limmen vallen de mussen van het dak. Zoooo warm en droog!!!
    Neem maar een bui voor ons mee voor 's nachts natuurlijk.
    Hans en Gerda Visser zijn inmiddels weer terug naar Hilversum.
    Ze heeft de overburen, jullie dus en Marijke en Piet, erg gemist hoor!
    Nog veel plezier en veilige kilometers.
    Lieve groet,
    Sjaak en Jacqueline

• 19 Juni 2017 - 14:26

Natasja:

Op Ibiza hoef je ook niet niet zo veel kilometers te maken :-) Misschien een tip voor volgend jaar? :-)

• 21 Juni 2017 - 22:12

Greet V Lent:

dank jullie wel voor dit verslag, heb er weer van genoten
    kijk er steeds naar uit,
    goede reis verder en nog veel plezier,
    gr. Greet